28 września 2025 r. wchodzi w życie Polski Akt Dostępności, która wdraża unijne regulacje mających na celu zapewnienie równego dostępu do produktów i usług dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób o szczególnych potrzebach.
W dużej mierze przepisy dotyczą konsumenckich systemów komputerowych i operacyjnych; terminali płatniczych, biletomatów, czy też bankomatów; telefonów, tabletów oraz telewizorów; czytników e-booków; stron internetowych i aplikacji mobilnych związane z transportem pasażerskim; a także usług bankowości detalicznej i zakupów on-line.
- Dzięki tym zmianom Polska stanie miejscem bardziej dostępnym – mówiła podczas konferencji prasowej wiceministra funduszy Monika Sikora.
Zgodnie z danymi Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań z 2021 roku, w Polsce mieszka około 5,5 mln osób z niepełnosprawnościami, co stanowi 14,3 proc. całej populacji.
- To bardzo duża grupa odbiorców, która bardzo często jest wykluczona. Tym bardziej, że nasze społeczeństwo się starzeje i co czwarty Polak jest seniorem i im również musimy zapewnić możliwości do korzystania z produktów i usług – podkreśliła.
- Dziś wiele osób nie korzysta z zakupów on-line, ponieważ strony są dla nich niedostępne – podkreśliła.
Przepisy dotyczą sektora prywatnego, wcześniej do takich działań został zobowiązany sektor publiczny. Na ten cel można przedsiębiorcy mogą pozyskać z funduszy europejskich 240 mln zł oraz szkolenia. Z nowych obowiązków zostali zwolnieni mikroprzedsiębiorcy.
Biletomat, bankomat, handel on-line muszą stać się dostępne dla każdego konsumenta
- Biletomat, bankomat, handel on-line muszą stać się dostępne dla każdego konsumenta i uwzględniać to, że każdy z nas jest inny i ma swoje ograniczenia – mówił podczas spotkania z dziennikarzami wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Sebastian Gajewski.
Ustawa wprowadza również wymóg postrzegalności i wymagalności.
- To pierwszy krok, w następnych zostanie wprowadzony wymóg dostępności i u wszystkich przedsiębiorców, we wszystkich usługach – podkreślił.
- Dziś wszyscy rozumieją, jak ważna jest dostępność np. budynków, nadszedł czas na usługi – dodał.